Integrácia do ŠVVP
Odbor: Biotechnológia a farmakológia
Mobilita: apríl 2024, Valencia, Španielsko
V rámci výzvy 2023 v odbore Biotechnológia a farmakológia sa žiaci počas odbornej mobility, realizovanej v apríli 2024 vo Valencii, oboznámili s kompletným procesom spracovania tigrieho orecha (Cyperus esculentus) – od jeho pestovania a zberu na plantážach, cez technologické spracovanie, až po konečný predaj produktov na tradičných a známych trhoch v regióne Valencia.
Cieľom mobility bolo rozšíriť odborné vedomosti a praktické zručnosti žiakov v oblasti spracovania rastlinných surovín, zosúladiť ich odborné kompetencie s aktuálnymi trendmi v potravinárskej biotechnológii a zároveň posilniť medzinárodnú spoluprácu a kultúrne povedomie účastníkov.
Účastníci mobility získali cenné poznatky o využití tigrieho orecha v potravinárstve – najmä pri výrobe tradičného nápoja horchata de chufa, ako aj o udržateľných postupoch pestovania a spracovania tejto plodiny. Tieto poznatky boli po návrate spracované do vzdelávacích materiálov a zaradené do Školského vzdelávacieho programu (ŠVVP) pre školský rok 2024/2025, čím sa rozšíril obsah odborného vzdelávania o nové technológie a inovatívne prístupy.
Mobilita zároveň prispela k zvýšeniu motivácie žiakov k štúdiu odboru, podporila ich jazykové zručnosti, adaptabilitu v medzinárodnom prostredí a praktickú pripravenosť pre trh práce v rámci Európskej únie.
Odbor: Mechanik počítačových sietí
Mobilita – Lisabon, Portugalsko (apríl 2025) a Alicante, Španielsko (máj 2025)
V rámci výzvy 2024 sa žiaci odboru Mechanik počítačových sietí zúčastnili odbornej mobility v Lisabone (apríl 2025) a Alicante (máj 2025). Cieľom mobility bolo rozšíriť odborné vedomosti a praktické zručnosti žiakov v oblasti informačných technológií, programovania a sieťových riešení, ako aj podporiť ich tvorivosť, samostatnosť a schopnosť aplikovať získané poznatky v praxi.
Počas mobility účastníci vypracovali programový nástroj, ktorý umožňuje žiakom vyhľadávať firmy na odbornú prax priamo na Slovensku. Používateľ môže zadať typ firmy alebo oblasť záujmu, pričom aplikácia automaticky vyhľadá a zobrazí vhodné firmy v zadanom regióne. Tento digitálny nástroj výrazne zjednodušuje proces hľadania odbornej praxe, podporuje prepojenie školy s praxou a predstavuje trvalý prínos pre viaceré generácie žiakov školy.
Okrem odborných zručností žiaci rozvíjali aj kľúčové kompetencie, ako sú:
- tímová spoluprácapri riešení projektových úloh,
- komunikačné a jazykové schopnostiv angličtine a portugalčine/španielčine,
- adaptabilita a interkultúrne povedomiepri práci v medzinárodnom prostredí,
- kritické a analytické mysleniepri návrhu a testovaní softvérového riešenia,
- zodpovednosť a pracovná disciplínapri plnení úloh v reálnych podmienkach IT firiem.
Na základe výsledkov mobility bol vytvorený návrh na implementáciu vyvinutého programového nástroja do Školského vzdelávacieho programu (ŠVVP) pre školský rok 2025/2026, v rámci odborných predmetov zameraných na programovanie, databázové systémy a aplikačný vývoj.
Týmto spôsobom sa posilňuje dôraz na praktické uplatnenie digitálnych zručností, inovácie a podnikavosť žiakov v odbore Mechanik počítačových sietí.
Jobshadowing – Ostrava, Česká republika, jún 2025
Výzva 2024
Počas jobshadowingu na partnerskej škole v Ostrave v rámci projektu Erasmus+ (Výzva 2024) mali účastníci možnosť oboznámiť sa so spôsobom vyučovania chémie vo výborne vybavenom laboratóriu. Učitelia partnerskej školy efektívne využívajú metódu CLIL (Content and Language Integrated Learning), ktorá prepája odborný obsah s cudzím jazykom.
Žiaci sa počas laboratórnych cvičení učia pomenovávať chemické pomôcky, látky a postupy v angličtine, čím si rozvíjajú odborné aj jazykové kompetencie. Účastníci mobility mali možnosť sledovať rôzne praktické aktivity podporujúce zážitkové učenie, tímovú spoluprácu a experimentálne myslenie, pričom získali množstvo inšpirácií pre sprístupnenie chémie žiakom s rôznou úrovňou jazykových znalostí.
Po návrate účastníci vytvorili vlastné CLIL materiály pre vyučovanie chémie, najmä pre témy laboratórnych pomôcok a bezpečnosti v laboratóriu. Tieto materiály boli následne zapracované do školských vzdelávacích plánov a metodických listov.
Učitelia ocenili významný prínos mobility pre svoju odbornú aj jazykovú prax a vyjadrili záujem pokračovať v podobných aktivitách aj v budúcnosti. Projekt potvrdil, že prepojenie cudzích jazykov s prírodovednými predmetmi je mimoriadne motivujúce a efektívne pre žiakov aj pedagógov. Na základe týchto skúseností bola metóda CLIL zaradená do Školského vzdelávacieho programu (ŠVVP) pre školský rok 2025/2026.