Job Shadowing – Ostrava, Česká republika

Miesto: Stredná priemyselná škola chemická akademika Heyrovského, Ostrava
Trvanie: 7 dní (1. – 7. júna 2025)
Účastníci:
Ing. Monika Čerňanská, RNDr. Dagmar Černáková, PaedDr. Viera Gundová, Mgr. Erika Lalíková, Ing. Natália Poživencová
Krajina: Česká republika
Organizácia prijímajúca: Střední průmyslová škola chemická akademika Heyrovského, Ostrava

Ciele mobility

Cieľom mobility bolo prehĺbiť odborné a pedagogické kompetencie účastníkov prostredníctvom pozorovania výučby, výmeny skúseností a osvojenia si inovatívnych metód práce využívajúcich digitálne nástroje a experimentálne vzdelávanie. Účastníci mali možnosť spoznať organizáciu odbornej prípravy v Českej republike, porovnať systém vzdelávania a nadviazať medzinárodnú spoluprácu medzi partnerskými školami.

Obsah a priebeh pobytu

V dňoch 1. júna až 7. júna 2025 sa učiteľky chemických odborných predmetov zúčastnili týždňového vzdelávacieho pobytu na Strednej priemyselnej škole chemickej akademika Heyrovského v Ostrave.

Počas pobytu sme sa zoznámili s fungovaním školy, jej moderným laboratórnym vybavením a prístupom k výučbe chémie a odborných predmetov. Po úvodnom stretnutí s vedením školy sme navštívili sklad chemikálií, kde sme boli oboznámené so systémom nakupovania, evidencie a skladovania chemikálií v súlade s platnou legislatívou.

Zúčastnili sme sa hodín analytickej chémie, počas ktorých sa uplatňovala metóda CLIL – prepojenie odborného obsahu s výučbou v angličtine. Študenti pomenúvali chemické pomôcky, postupy a reagencie v cudzom jazyku, čím rozvíjali odborné aj jazykové kompetencie.

V rámci programu sme sa zúčastnili exkurzií do závodov Medis International a.s. a Lenzing Biocel Paskov a.s., kde sme pozorovali procesy balenia liečiv, kontroly kvality a výroby viskózovej buničiny. Sprevádzali nás študenti školy, ktorí tam vykonávali svoju odbornú prax, čo nám umožnilo nahliadnuť do prepojenia teórie s praxou.

Zúčastnili sme sa aj environmentálnych aktivít v rámci projektu Talenti – odber a analýza vzoriek vody a pôdy v prírodnej rezervácii Rezavka, ako aj popularizačného podujatia Deň zdravia, zameraného na prezentáciu chémie deťom z materských škôl.

V priebehu pobytu prebehli aj pracovné stretnutia so zástupcami partnerskej školy o možnostiach ďalšej spolupráce, najmä v rámci projektu Interreg – Digitálna banka SK–CZ pokusov, ktorého cieľom je vytvárať a zdieľať vzdelávacie videá a materiály pre praktické vyučovanie.

Reflexia a využitie získaných poznatkov

Počas pozorovaní práce na partnerskej škole sme mali možnosť nahliadnuť do spôsobu výučby chémie, ktorá prebieha vo veľmi dobre vybavenom laboratóriu. Učitelia na hosťujúcej škole efektívne využívajú metódu CLIL (Content and Language Integrated Learning), čím prepájajú odborný obsah s cudzím jazykom. Žiaci sa pri laboratórnych cvičeniach učia pomenovávať chemické pomôcky, látky a postupy v angličtine, čo zvyšuje ich jazykové aj odborné kompetencie.

Počas stáže sme sa oboznámili s praktickými aktivitami, ktoré podporujú zážitkové učenie a tímovú spoluprácu. Získali sme množstvo inšpirácií, ako sprístupniť chémiu aj žiakom s rôznou úrovňou jazykových znalostí.

Po návrate sme vytvorili vlastné CLIL materiály pre vyučovanie chémie – najmä pre témy laboratórne pomôcky a bezpečnosť v laboratóriu. Tieto poznatky a materiály sme následne zapracovali do našich školských vzdelávacích plánov (ŠVVP) a metodických listov.

Učitelia ocenili prínos mobility pre svoju odbornú i jazykovú prax a plánujú v podobných aktivitách pokračovať. Projekt nám ukázal, že prepojenie cudzích jazykov s prírodovednými predmetmi je veľmi motivujúce a efektívne pre žiakov aj učiteľov.

Výsledky a prínosy mobility

  • získanie poznatkov o nových formách a metódach výučby,
  • zlepšenie digitálnych, jazykových a sociálnych kompetencií,
  • nadviazanie partnerstva a výmena skúseností s českou školou,
  • tvorba a implementácia CLIL materiálov do ŠVVP,
  • podpora internacionalizácie a modernizácie odborného vzdelávania.

Záver

Mobilita Job Shadowing – Ostrava bola pre všetkých účastníkov veľkým prínosom. Umožnila získať nové odborné i pedagogické skúsenosti, rozšíriť obzory, nadviazať priateľské a pracovné kontakty a priniesla množstvo inšpirácií pre modernizáciu výučby chémie a odborných predmetov na Strednej odbornej škole v Novákoch.